tekst

Lærerinden Anne har biologi med sin 1. klasse og de taler om forskellige dyr

1589

Det er ikke altid så let at tolke, hvad andre mener. For nogle gange kan noget jo forekomme indlysende – selvom sandheden måske er en anden. Især når det kommer til børn, der har en helt anden forståelse af virkeligheden end voksne.

Det er denne fiktive og sjove historie et fantastisk eksempel på! Jeg grinte højt og længe af slutningen, og følte straks en inderlig trang til at dele den med jer. For delt glæde er jo dobbelt glæde, som man siger!

Lærerinden Anne har biologi med sin 1. klasse. Netop denne dag taler de om forskellige dyr – og hun spørger sine elever:

– Hvad er det, der har 4 ben, er brunt og lever i skoven?

Elias svarer:

– Elgen?

– Godt tænkt, men det kunne også være et rådyr, siger Anna og stiller næste spørgsmål:

– Hvad er grønt og hopper rundt i græsset?

– Græshoppe, svarer Line.

– Godt tænkt, men det kunne også være en frø.

Så rækker Lars hånden op og beder om at stille læreren et spørgsmål.

– Selvfølgelig!, svarer hun glad.

– Hvad er stort og hårdt, når Anne putter det i munden, men lille og blødt, når det tages ud?

Læreren går straks hen til Lars og giver ham en lussing. Så siger drengen:

– Godt tænkt, men det kunne også være et tyggegummi…